fredag 20 november 2009

sluta röka inför barnen

Idag såg jag en mamma gåendes med sin dotter och hon hade en cigarett i handen. Rökandes.
Relativt ung mamma och dottern i låg stadieålder.
Varför rökar man inför sitt barn. Vet hon inte att barn ser upp till sin förälder eller syskon. Lär sig genom att se vad du gör. Inte av vad du hör.
Passiv rökning är lika farligt som att röka själv ville jag gå fram och säga.
Alla ni som rökar. Gå undan och göm er för barnen. Visa inte ert destruktiva beteende. Låt dom inte ta efter er.
Min mamma var rökare. Min pappa var rökare. Jag sa att jag aldrig skulle börja men det gjorde jag. Kändes naturligt. Men jag kunde sluta och börja om. Med enkla mottot att om jag skulle fått cancer eller bli dödligt sjuk skulle jag aldrig förlåtit mig själv.
Nu klarar jag inte av att se någon röka utan att bli upprörd. Tanken att det skadar personen och omgivningen.
Jag behöver det säger vissa. Jaha säger jag. Varför lyxrökar du en hel cigarett? Vet du inte att du behöver bara 2 till tre bloss för att mottagarna i hjärnan ska bli nöjda? Resten av cigaretten är enbart en dålig ovana.

Hör mig och tänk.
Det finns mycket osagt som bör sägas

1 kommentar:

Per sa...

Mycket bra tema !
Jag slutade röka för ca 5 1/2 år sedan och hade kämpat länge för att sluta, men utan resultat.Jag kunde inte fatta att det skulle vara så svårt att sluta, speciellt med tanke på mina dåliga lungor och luftrör. Inte förrän jag fick ett erbjudande på folkhögskolan att få gå en avvänjnings-kurs en gång i veckan, då lyckades jag.Lite ironiskt att jag inte slutade p,g,a min hälsa, utan för att jag fick svart på vitt på vad tillverkarna blandar in i tobaken för att göra oss extra beroende. exempelvis ca 2-3000 cancer framkallande ämnen finns det i en cigarrett, flera i light cigarretter, bland annat ammoniak för att vidga luftrören så att det blir lättare att dra ner röken. Så det som gav mej kraft att sluta var min ilska mot att staten tillåter detta och att så många dör bland annat min mor i kol, för att monopolen vill tjäna mera pengar. Visste du att det tar ca 7 år för naturen att bryta ner en slängd fimp med alla gifter som den innehåller.
sluta röka !! //Nicklas far.