söndag 27 september 2020

Söndagsfiske

 Hade i tankarna att jag ville ut och fiska med mitt nyinköpta Venerate och det gjorde jag.
Jag tog mig först till Stockamöllan och pratade med grabbarna på kanotcentralen, frågade var man kunde stå och lite allmän information.
Jag har nämligen införskaffat mig ett familjekort hos Eslövs Ringsjö fiskeklubb som har en förkortning som jag nog aldrig lär lära mig. ERSFK
Förutom fiskerätt i Ringsjön så har jag fiskerätt i ett vattendrag från Stockamöllan och upp en bit förbi Billinge.
Mötte en man där som nyligen börjat fiska med familjen som hade fångat en fin abborre runt halvkilot som han skulle ha med sig hem.
Han fick en liten till när jag var där men jag fick inget.
Det är en trevlig plats att fiska på och jag kommer säkert att återkomma dit fler gånger, vill bara utforska mer längs sträckan först.
Jag packade ihop allt och övervägde att köra o leta efter fler fiskeplatser längs sträckan  men körde till Malmö istället för att det var söndag med fri parkering och vetskapen om att det fanns ett gäng från
Team Bananas som jag är med i som var ute och fiskade.
Väl ute i Malmö så blåste det rejält men trots det väldigt ljummen luft så jag kunde stå i bara T-shirt.
Mitt nya spö knäcktes och jag blev väldigt nedstämd av detta..
Har alltid två spö med mig för olika sorters fiske så jag stannade kvar och kastade lite till.
Det smällde på en abborre äntligen efter sååååå många bompass.
Packade ihop, åkte hem och åt min sambos goda soppa o tittade på film med henne istället.

Store mosse

 I fredags så körde vi upp mot Store mosse och sov över i vår skåpbil som vi ska bygga till en camper i framtiden.
På lördagen så blev det stekt bacon med  äggröra till frukost en började vi traska.
Planen var att gå Kävsjön runt på 12 km tror jag det var.
Promenaden tog hela dagen med massor av trevlig bärplockning och svampplockning.
Idag efter jag varit i Malmö en sväng och fiskat så åt jag en underbar svampsoppa som sambon gjort på svamparna vi plockade.
Råkade ta fel skor med mig så efter halva rundan så började min vänsterfot bli öm. Jag kom på att jag troligtvis dragit åt skosnörena för hårt i en förebyggande åtgärd för att undvika problem med fötterna.
Dagen bjöd på många steg på spång och fantastiska vyer som man sällan ser vanligtvis.

Hann inte gå många minuter innan man hade lingonris och blåbärsris.
Fick ju självklart plockat lite färdkost.



Fint utkikstorn med helt underbar utsikt. 
Kunde se nästa utkikstorn som vi skulle gå till på andra sidan

Fin plats med Ljung över blåbärsris

Blåbärsris så långt ögat kan nå

Lingonris med vit mossa. förstorar du upp bilden så ser du lingonen lysa upp

Utsikt från utkikstornet mittemot det första


Spång i helt otrolig natur


Stannade till och hade fikapaus vid en intorkad damm eller något..

Sista biten med oändlig spång över gungflyt.
Vid det här laget var vi båda trötta och ville avsluta vår promenad.
Här växte dock rätt riktigt med tranbär så jag gick ner och la mig på mage och plockade en näve bär vid ett tillfälle.. det kom några kvinnor i grupp lagom när jag hade plockat, självklart fick dom smaka.













Fem en fredag V.39

Fem en fredag v.39


Tyckte detta var en kul grej att göra så man får lite blandat innehåll på sin blogg.
Sambon bloggar och jag såg det från hennes.
Frågorna kommer ursprungligen från Elsamatildas blogg och det är något slags bloggsamarbete där an länkar till varandra har jag förstått.
Här är frågorna och jag ska bevara dom nu nedan.
   

* Vilken var den första Disneyfilmen du såg?
* Har du något särskilt minne förknippat med Disney?
* Vilken av Disneyklassikerna är din favorit?
* Vilken är den bästa sången från Disney?
* Vem är din favoritkaraktär?

Vilken var den första Disneyfilmen du såg?

Det måste ha varit Djungelboken. det är det tidigaste minnet jag har.
Fast den första Disneyfilmen jag såg på bio var Lejonkungen.

Har du något särskilt minne förknippat med Disney?

Inte direkt vad jag kan tänka på mer än att det var Kalle Anka - tidningar som hjälpte mig att lära mig läsa. Jag hade fått påsvis med kalletidningar, fantomen och hulken av min mammas vänner som jag hade fått.

Vilken av Disneyklassikerna är din favorit?

Lilo och Stitch helt klart, en humor som passar mig.

Vilken är den bästa sången av Disney?

I can show you the world från Aladdin, ger mig rysningar än idag.

Vilken är din favoritkaraktär?

Stitch återigen. en cool karaktär..



Så då har vi svarat på dessa frågorna så får vi se vad för frågor som dyker upp nästa fredag.






fredag 25 september 2020

Vanlife

 Första steget var att köpa en skåpbil.
Jag och Anna har pratat om att bygga en egen campervagn sedan vi bodde i husvagn ett tag.
Friheten att kunna bara sätta sig bakom ratten och sova är helt underbar.
Efter att ha snubblat över Renault Trafic med högt tak så tyckte vi att den är alldeles lagom stor.
Jag kan med mina 187cm stå rakt i skåpet som det är nu och hoppas att jag kan göra det med sen när vi har isolerat och fixat insidan.

Just nu i skrivandes stund så ligger jag där bak tillsammans med Anna och filosoferar om hur vi ska inreda vår skåpbil.
Just nu så har vi tagit bäddmadrass från bäddsoffan och lagt på golvet, har med oss ordentliga kuddar och sovsäckar ifall det blir kallt inatt.
Back har vi surrat fast vid skiljeväggen som får agera som alltiallo.
Anna ligger med och bloggar just nu så kika in på hennes blogg som heter besticklådan, hon brukar skriva ofta och är duktigare på att uttrycka sig än jag.

Denna bloggen kommer att städas upp med tiden, ska gå igenom gamla inlägg och redigera bort olämpligt material som jag inte vill ha här på bloggen.

Blir mer bilder och ni kommer förhoppningsvis att följa med mig på min och Annas resa när vi ska bygga o designa vår vagn.

Har blivit mycket mer fiskeintresserad på senaste tiden och kommer vilja dela med mig av det här med.
Frågor på det?

Blogga

 Det känns som hundra år sedan man bloggade något och när man väl känner för att skriva av sig lite så är det ju så att denna bloggen har legat och skräpat i många år.
Vet inte om det finns någon som läser eller får ett mail nu när jag publicerar detta men finns de det så kan du väl lägga en lite kommentar så kanske det blir en blogg av detta.
Är rätt mycket som har hänt mig senaste tiden men det viktigaste är ju att jag har bytat karriär och arbetar numera som SEOtekniker.

Blir att arbeta hemifrån via datorn och det känns rätt skönt.
Kanske skriver något mer ikväll,
Just nu ligger jag i vår nyinköpta skåpbil och skriver från en chromebook.
Anna dyker nog upp snart så vi kan köra o testa första natten i skåpbilen.
Bilder kommer väl dyka upp.
Nu skrev Anna och vill bli hämtad

lördag 29 december 2012

tisdag 4 december 2012

läs inte detta !


Godkväll och godnatt. dags att hoppa i bingen..
det är dags för mig att sluta tycka synd om mig själv och göra något.
har insett att det jag gör inte ger mig livskvalitet och jag bör lägga om mina vanor helt och försöka ta bort dom negativa bitarna i mitt liv.
Idag har varit en bra dag för övrigt.
har varit med vänner och det har fått mig att inse att jag mår bra av att ha folk omkring mig.
jag vill träffa nytt folk och nya vänner.
människor som själv får saker att hända i sina liv, eller som iallafall försöker och inte bara sitter och är passiva, så som jag själv har gjort i det senaste halvåret.
imorgon tänker jag ta och röja upp här hemma.
för att må bra så måste man trivas hemma och inte vilja fly.
är någon manad och hjälpa mig med lägenheten så är du välkommen hit, jag bjuder på kaffe o mat.

känner bara för att skriva av mig nu, bara skriva skriva skriva..
bättre jag gnäller här än att låta någon dö av boredom .
ja engelsk ord. kom inte på det svenska..

angående kärlekslivet så vet jag inte längre.
jag har gett upp allt..
stängt av alla känslor tillsvidare och får se om någon har rätt nyckel eller slägga..
har gått upp och ner senaste tiden  men nu när man äntligen bestämt sig för att verkligen satsa så fick man beskedet imorse att det inte var ömsesidigt..
det fick mig att börja tänka och känna efter.
är det som jag bara är ensam och behöver någon i mitt liv eller är det äkta kärlek..
jag vet iallafall att det känns i hjärtat när jag tänker på henne.. men samtidigt så säger hjärnan att det inte kommer funka på grund av att jag inte passar i mallen..
jag vill ju passa in men är det på grund av att jag inte vill tillräckligt mycket eller är det för att jag inte kan ?
jag har haft förhållande innan som det inte har varit några problem alls med som slutade på ett abrupt sätt på grund av en meningskiljaktighet  som inte var gemensam..
nä du käre läsare jag kan säga dig att jag har tappat mig själv på den biten så nu tänker jag lägga ner allt som har med kärlek o göra tills någon känner för att jaga o fånga mig..
vilket jag hoppas sker ändå rätt snart, jag orkar inte leva som jag gör. jag är en familjemänniska..

sen allt det där runtomkring
jobb, utbildningar osv..
jag fyller min vardag med bajs rent ut sagt
ja bajs
skitsaker som inte e viktiga.
istället för att söka jobb så sitter jag o spelar..
kan inte hjälpa det. det är som en drog.. jag fastnar o kommer inte loss förräns toabesök eller hunger som kan ta flera timmar innan det sker..

jag älskar mina söner. dom är mitt allt..
hade jag inte haft dom så hade jag inte suttit här i sverige..
kanske inte ens på denna planeten, eller kanske inte.. vet inte..
livet hade nog sett annorlunda ut men kan ju inte  diskutera detta eller hur ?
gjort är gjort och alla beslut man gör får man leva med.. eller hur Emma ?
jag kommer alltid ställa upp för mina pojkar till 100% sålänge jag lever..
ÄVEN om det skadar mig själv
ÄVEN om andra blir lidande för det så ställer jag alltid upp för dom..

ibland önskar jag att jag inte vore så stark i psyket som jag är..
önskar att jag kunde få bryta ihopa och gråta ut..
önskar att ibland kunna få gömma mig ett tag och ha någon som drar upp en..
jag önskar att jag hade vänner som hörde av sig oftare..
är det för att jag inte hör av mig till er ?
är det det ?
ja oavsett så älskar jag er alla mina förlorade vänner..
ja även om vi är vänner så är ni förlorade för att vi inte har kontakt längre..
jag är trött på att försöka hålla i alla trådag
trött på att hör av mig till folk som kunde hört av sig till mig med ibland
jag är ledsen för att jag inte hör av mig så ofta som jag borde till min släkt.

jag e trött på det mesta här i livet
önskar jag hade en knapp där jag kunde fått börja om..
göra allt rätt
ta reda på saker först o ta rätt beslut.
ha andra förutsättningar.

jag vet att jag klagar
är gnällig..
men nu
just nu
så känns det som att en liten del har lyfts bort..
vill egentligen inte att någon ska läsa detta
veta hur dåligt jag mår..
fär hur stolt jag än är så kommer jag aldrig erkänna att jag behöver hjälp,
stolt tupp

fan vad äckligt här är..
måste städas..
nu egentligen..
här ser ju ut som man mår.
vill må bättre.
vill vara jag utan att må dåligt.